Verschenen nieuwsbrieven (vanaf mei 2018)
Zit je lekker in je vel en gaat het werk je goed af, of loop je opnieuw vast in een brei van werk en dingen om te doen? Duik dan eens in deze inspiratiemail, er staan diverse ideeën in om toe te passen, zowel voor op het werk als voor thuis.
Interessant voor iedereen:
Na de zomerperiode worstelen veel van mijn klanten met de grote kluif werk die weer op hen afkomt. Er zijn zoveel keuzes te maken, waar moet je beginnen? Wat doe je eerst? Wat kan wachten? De collega die het hardste schreeuwt, help je vaak het eerst, maar eigenlijk…
Een handig hulpmiddel dat ik de afgelopen maand gebruikte met klanten, is het Eisenhowerkwadrant. Zowel thuis als op het werk te gebruiken. Het helpt je wanneer je vastloopt bij de keuze wat je eerst gaat doen en wat er kan wachten. Het helpt je in te zien dat grote nieuwe klussen zonder haast niet maar doorgeschoven moeten blijven worden, maar juist zo reuze belangrijk zijn om beet te pakken!
Ik heb een klein stukje uit een Timemanagement-workshop, die ik weleens geef, geknipt, waarin ik kort uitleg hoe het Eisenhowerkwadrant in elkaar zit. Bedenk bij elke taak in welk kwadrant die taak zit en dat bepaalt of en hoe je met deze taak aan de slag gaat. Klik hier om dit stukje uit de workshop te downloaden en leg het naast je op je werkplek. Vul ook de verwerkingsvragen eens in, of samen met je team!
Maak elke dag ruimte voor taken die horen in het kwadrant Belangrijk, maar niet Urgent. Dit zijn nl. de taken die je verder brengen, maar ook de grote Tijdvreters. Begin daar mee. Nog voordat je je mailbox opent. E-mails zijn tenslotte maar andermans prioriteiten… En plan daaromheen alle andere kleinere taken op volgorde van urgentie. Wil je hier eens wat hulp bij, ook dat kan, laat het even weten. Er zijn nog zoveel meer handige dingen om toe te passen, die niet in de nieuwsbrief passen.
Interessant als je werkzaam bent bij een organisatie, instelling of bedrijf:
Van 12 tot en met 15 november 2018 vindt de vijfde Week van de Werkstress plaats. Doet jouw bedrijf, instelling of organisatie daar ook aan mee?!
Dit jaar ligt de focus op preventie en het vergroten van werkplezier. Doel is dat in deze week zo veel mogelijk organisaties met hun medewerkers preventie van werkstress op de agenda te zetten door plezier op de werkvloer centraal te stellen. Op maandag 15 oktober 2018 vindt een exclusieve campagnebijeenkomst plaats voor organisaties die deelnemen aan de Week van de Werkstress.
Hier vind je meer info en een overzicht van bedrijven en instellingen die zich al hebben ingeschreven
Interessant als je niet meer helder hebt of je iets digitaal of op papier bewaart
Je start met het invullen van je persoonlijke situatie, dat vertaalt de tool naar welke documenten voor jou relevant zijn, waarna je zelf in de tool aangeeft waar en hoe je deze documenten bewaart. Dit document kun je opslaan of printen als pdf. Zo weet je zeker dat je niets over het hoofd ziet en de bewaarplaats van alle belangrijke documenten heb je voortaan in beeld: https://www.nibud.nl/consumenten/bewaarwijzer/
Nooit meer zoeken dus naar rekeningen, contracten of garantiebewijzen.
Tot over een paar maanden en hartelijke groet
Beste
nieuwsbrieflezer van OrganieQ,
Ja, dat klopt, je hebt al heel lang niets meer van mij gehoord. Maar wees
gerust, OrganieQ is nog steeds actief, ik
heb gewoon niet zoveel tijd meer over om elke maand een column te schrijven.
Maar daar komt verandering in, want je hebt je niet voor niets ooit aangemeld om geïnspireerd te
worden door middel van de OrganieQ-nieuwsbrief. (Wist je trouwens dat mensen
mijn columns nog dagelijks downloaden vanaf mijn website? Ze zijn allemaal nog beschikbaar,
dus doe er je voordeel mee)
Vier keer per jaar een
inspiratiemail
Voortaan zal ik je elk kwartaal inspireren, zodat het voor jou en mij behapbaar
blijft. Voor jou, om ermee aan de slag te gaan. Niet het vele is goed maar het
goede is veel. En ook kleine stappen brengen je waar je wilt komen.
Interessant voor elke lezer:
Deze keer wil ik iets vertellen over de gevolgen van de AVG. Misschien heb
je er al iets over gehoord, misschien ook helemaal niet: morgen, op 25 mei
wordt de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) van kracht. Dat
betekent dat ondernemers meer moeten doen om jouw gegevens goed te beschermen
en dat jij het recht hebt om 'vergeten te worden'. Ondernemers mogen dus geen
gegevens meer bewaren die niet (meer) relevant zijn. Wat dat laatste
betreft hoef je niet bang te zijn: destijds heb je alleen je e-mailadres
ingetikt op de website van OrganieQ, omdat je mijn nieuwsbrief wilde ontvangen.
Ik heb geen verdere gegevens van je. Dat hoeft ook niet. Daarmee gaf je
toestemming om deze nieuwsbrief te sturen. Wil je dat niet meer? Even goede
vrienden. Vanaf 25 mei heb je zelfs ‘het recht om vergeten te worden’. Dus
stuur deze mail zeker retour, wanneer je de nieuwsbrief niet meer wenst te
ontvangen of regel dat hier
Ben je geïnteresseerd in de privacyverklaring van OrganieQ, klik hier.
Je kunt ‘m ook terugvinden in de footer van de website.
Interessant als je werkzaam
bent bij een organisatie, vereniging of bedrijf:
Ik heb nog een tip voor jou en je collega’s: Wist je dat er een grote kans
is dat er nog veel persoonsgegevens ‘verstopt’ zitten op je PC?! En die moeten
er echt af…
Onbewust vergeten we vaak dat er erg veel gegevens via e-mail worden
verzonden, ook bijlagen met persoonsgegevens. Die mail staat in jouw ‘verzonden
items’, alles wat je gemaild hebt naar derden. En de map Verzonden Items wordt
bijna nooit opgeruimd en verwijderd. In het kader van de AVG is het dus zaak om
ook je mailprogramma eens stevig op te ruimen en te ontdoen van
persoonsgegevens die er niet (meer) horen.
Interessant als je werkzaam
bent in het basisonderwijs:
Als je in het basisonderwijs werkt, vertel ik je vast geen nieuwtje:
de overheid heeft geld beschikbaar gesteld om de werkdruk te verlagen in het
basisonderwijs. Dit geld komt vanaf het komende schooljaar beschikbaar. Lees
meer hierover via deze link
De oorzaak van de werkdruk is niet bij elke basisschool gelijk en daarom gaan
schoolteams en medezeggenschapsraden zelf bepalen welke maatregelen het
gewenste effect hebben.
Ook trainingen en begeleiding van individuele medewerkers
mogen bekostigd worden met het geld dat beschikbaar komt voor de verlaging van
werkdruk. Heb je weleens gedacht aan een training op maat van OrganieQ?!
Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden en onderwijsreferenties.
Ken je mensen die werken in het basisonderwijs, tip hen dan door deze
nieuwsbrief door te sturen.
Tot slot stuur ik nog een column mee uit de zgn. ‘oude doos’, maar nog
superrelevant, nu jij wellicht weer toewerkt naar je welverdiende vakantie: Zonder stress je werk afronden voor de
vakantie, kan dat? Zie de bijlage of klik hier
Tot over een paar maanden 😉,
Een hartelijke groet van
Christa van Dieren